Rijksmuseum Twenthe

Eddo Hartmann


‘SETTING THE STAGE’

‘Binnen het collectieve karakter van Noord-Korea is het individu maar een pixel. Ik ben juist op zoek gegaan naar die pixel en zijn betekenis binnen die stad.’ – Eddo Hartmann

Het dagelijks leven in een gesloten land

Tussen 2014 en 2017 reisde de Nederlandse fotograaf Eddo Hartmann viermaal naar Noord-Korea. Zijn fascinatie voor dit gesloten land is mede ingegeven door het eenzijdige beeld dat het Westen ervan heeft. Iedereen kent de propagandistische foto’s van de huidige leider Kim Jong-un en de beelden van Noord-Koreaanse nieuwslezers met dreigende berichten over het afgekondigde nucleaire programma. Het zijn altijd politiek gekleurde beelden die ons bereiken, waarbij het om de nieuws- of propagandawaarde gaat. Maar foto’s van het “gewone” leven in een stad zien we niet veel.

Propagandistische architectuur als decor

Om toestemming te verkrijgen om als fotograaf Noord-Korea binnen te komen, werkte Hartmann samen met verschillende documentaire makers en organisaties die zich bezighouden met Noord-Korea op het gebied van ontwikkelings samenwerking en media. Na een lange en intensieve periode van voorbereiding kreeg Hartmann in 2014 voor het eerst een visum en toestemming om, conform strenge regels en onder permanente begeleiding, te fotograferen in Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea.

Nadat de stad tijdens de Koreaanse Oorlog (1950–1953) compleet was verwoest, liet de regering haar herrijzen als utopische modelstad die de boodschap van socialisme en vooruitgang aan alle kanten uitstraalt. Sociaal-realistische monumenten die revolutionaire wapenfeiten memoreren, propagandistische slogans op affiches en gebouwen, luidsprekers die de partijpropaganda verkondigen, de alomtegenwoordige portretten van de leiders die het land gekend heeft, de inwoners van Pyongyang worden voortdurend herinnerd aan de ambitie van het regime om de ultieme socialistische samenleving te realiseren.

Minutieuze registratie die verborgen details aan de oppervlakte brengt

Alles wat een buitenstaander in Noord-Korea te zien krijgt, is streng gereguleerd. Hartmann fotografeerde onder het toeziend oog van twee gidsen. Ondanks de controle en restricties wist hij telkens zijn focus te leggen op aspecten die hem fascineerden. Hij koos voor een trage manier van werken, met een digitale middenformaat camera op een statief: zo kon hij, en later de toeschouwer, zijn onderwerpen rustig op zich laten inwerken. Door afstand te nemen gaf hij letterlijk meer ruimte: om details tot hun recht te laten komen binnen het geheel, en om de toeschouwer zich een eigen interpretatie te laten vormen. De intensiteit van Hartmanns observatie resulteert in een minutieuze registratie, in evocatieve beelden die tegelijkertijd monumentaal en intiem van aard zijn.

Voor Hartmann is de verhouding tussen de imposante, door het regime bepaalde architectuur en de doorgaans anoniem in de massa opgaande inwoners van Pyongyang een belangrijk thema. In zijn recentere series beoogde hij het individu uit het collectief en uit het decor van de stad te lichten. Voor zijn lens verschenen keurige inwoners, vaak in beroepsuniform – maar altijd in de publieke ruimte.

Eddo Hartmann
Eddo Hartmann (Den Haag, 1973) studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. In 2012 publiceerde hij zijn fotoboek “Hier woont mijn huis”, met beelden uit de indrukwekkende persoonlijke serie die hij maakte van zijn ouderlijk huis ruim twintig jaar nadat hij dit met zijn moeder en broer ontvlucht was. In het najaar van 2015 organiseerde de organisatie “Koryo Studio” een expositie van Hartmanns werk in het Cultuurhuis Chollima in Pyongyang, hiermee was hij de eerste westerse fotograaf die autonoom werk in Noord-Korea exposeerde.

Foto’s uit zijn Pyongyang-serie werden ook tentoongesteld in het Seoul Museum of Art in Zuid-Korea, het CAFAM museum in Beijing en The Lumiere Brothers Galery in Moskou. Hartmanns werk maakt deel uit van diverse particuliere en openbare collecties.

Bij Uitgeverij Hannibal verscheen recentelijk het fotoboek van het project Setting the Stage: North Korea (2017 (hardcover, 120 pagina’s, €42,50).

www.settingthestage.nl

www.eddohartmann.nl

Locatie tentoonstelling:


Lasondersingel 129-131
7514 BP Enschede

28 september 2019 t/m 10 november 2019

Openingstijden:
dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur

Toegang:
Volwassenen: € 15,00 p.p.

Studenten en CJP-kaarthouders (op vertoon van studentenkaart en/of 
CJP-pas): € 7,00 p.p.

Gratis: Museumkaarthouders, Vrienden van RMT,  Leden RMT Businessclub, Vereniging Rembrandt, kinderen en jongeren t/m 17 jaar, Studenten van ArtEZ Enschede/AKI/UT/Saxion Enschede

Opening:
29 september 16.00 uur

Lady in Blue, Pyongyang, 2016 Eddo Hartmann
Kimjongilia Flower Exhibition Hal, Pyongyang 2015 Eddo Hartmann
Trolley bus, Somun Street, Pyongyang 2015 Eddo Hartmann